Curiosity marketing
Wim Verhoeven merkverbeteraar

Slappe kost over wijn

06/12/18

Onlangs zat er een prachtige, glanzende wijnbijlage bij een kwaliteitskrant. Op mooi papier en vol mooie wijngaarden, mooie wijnmakers en mooie crus. De adverteerders waren ongetwijfeld apetrots. Maar wàt een gemiste kans! 

Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.

  1. Selecteer de passage die je heeft getroffen.
  2. Zie de icoontjes van Facebook, Twitter en LinkedIn verschijnen.
  3. Kies het gewenste platform en volg de procedure

Wijn is nochtens een heel dankbaar onderwerp. Wie interesse heeft in wijn, wil altijd bijleren. Om zelf eens te proeven of in het juiste gezelschap mee uit te pakken. Als je een commercieel product maakt over wijn, dan zorg je er dus voor dat de inhoud aan de ribben blijft kleven. Want mensen hebben weinig tijd. Ze focussen énkel op wat hen echt aanbelangt. Anders? Papierbak. Zappen. Scrollen of swipen,…

What's in it for me?

Daarom doe je het omgekeerde van wat deze wijnbijlage deed. Je brengt géén algemene verhalen over de nieuwe bedrijfsfilosofie van streek A, de vervrouwelijking van de wijnmakers in streek B, de vergroening van de wijngaarden in streek C. Te glad. Te veel PR.
 
Wat doe je wél?  Je brengt een te ontdekken streek, nieuwe cepages, nieuwe technieken, verrassende foodmatches, het laatste nieuws over de recente oogstjaren. Je gidst, je helpt, je geeft een paar geheimen prijs. ‘What’s in it for me’!
 
Er is nog een tweede manier: je gaat voor lifestyle. Je toont de levensgenieter. De man van de wereld. De vrouw met smaak. Je combineert met delicatessen. Je laat mensen dromen. Je maakt het subtiel. Horlogemerken zijn daar goed in. Parfums. Immobiliën. En met wijn kan het ook. Hoe kan je met een verstandig budget toch raffinement bereiken? Eerlijk gezegd: deze aanpak is nog de spannendste van de twee. Maar leuk om te maken zijn ze allebei.
 

We geloven je niet

Verderop in die slappe wijnbijlage botste je op een eindeloze reeks ‘geteste’ wijnen . Volgens de gids waren het topwijntjes, die makkelijk verkrijgbaar zijn in de Belgische retail. Of als je een slecht karakter hebt: topwijntjes die de adverteerders bij ons naar binnen wilden gieten. 
 De wijnen waren getest en lyrisch beschreven door “Ons Wijnpanel”. Nergens kwam je te weten  wie “ons wijnpanel” wel was, of ze er iets van kenden, hoe ze hun testen hadden gedaan, of ze rekening hielden met de prijs- kwaliteitsverhouding,…  Nergens kwam je te weten of je er iets van moest geloven. En of “Ons Wijnpanel” wel bestond.
 

Het nut van experten

Expertenteams horen échte expertenteams te zijn. Mensen met een reputatie. Want als je een reputatie hébt, dan wil je die niet zomaar te grabbel gooien. Expertenteams horen te vertellen hoe ze werken. Nog beter is er een publieke proeverij aan te koppelen. Met naam en toenaam, met (al dan niet bewegend) beeld. Met testresultaten en scores. Zo verhoog je de geloofwaardigheid. En zo zorg je er voor dat je doelpubliek écht het gevoel krijgt dat het er iets aan heeft. 
 

Denk aan je reputatie!

Argelozen zijn er altijd. Misschien heeft zo’n foute wijnbijlage altijd wel wat succes. Maar tegelijk is het een gemiste kans. Minder argeloze wijnliefhebbers halen er de schouders bij op. En het nieuwsmedium dat zich hiertoe leent, zet haar geloofwaardigheid op het spel. Het kan zo veel beter… 
  • Wat denk jij?

    Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
    Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.

    Je reactie moet minimum 20 karakters tellen.

    Wat heeft dit te betekenen?

    Dit lijkt een ridicuul invulveld. Het is nogal wiedes wat je moet invullen! Maar software heeft het er doorgaans moeilijk mee. Het is dus een poging om dit formulier op een eenvoudige manier tegen misbruik te beschermen.

  • Zin in meer?

  • Hoezo, jouw verhaal kan beter?!

    Wil jij jouw verhaal in een brochure, een website, een betaald artikel? Wil je dat jouw verhaal helder is? Inspirerend? Geloofwaardig en correct?  

    Ik werk al meer dan 25 jaar in de media. Vijf jaar lang was ik hoofdredacteur van de grootste krant/nieuwssite van het land.

    Samen maken we jouw verhaal beter voor jouw klanten. Ik maak wat jij nodig hebt of ik help jouw team. Ik geef er ook lezingen over.  Op deze website vind je heel wat tips en tricks. 

    Zo werken we samen